halují jejich kolektivní duši: činí čtenáře účastníkem vesnického pohřbu a mísí se do ruchu sedláků vracejících se z trhu, předvádí selské námluvy, při nichž není řeči o lásce, a vniká do hospody za hlučných scén dohodovacích. Chce proniknouti i pod povrch běžného dění a vedle rodinných příběhů umí vyprávěti o konfliktech katolíků s evangelíky i o vystěhovalecké otázce, příznačné jihozápadu Čech; vedle romantiky jiskřících episod pašířských uvádí před čtenáře i osobitěji vypozorované výjevy prostého prodavače biblí. Arciť, hlubší psychologická kresba a dějová logika jsou zcela nedostupny mladistvému vypravovateli: povahy nejsou promyšleny, a proto ani názorny; složitější konflikty jako spor obou křesťanských vyznání zůstávají ideově neprovedeny; bezprostřední pozorování skutečnosti musí příliš často ustoupiti literárně romantické konvenci. Klidný postup realistického líčení venkova jest mnohokráte přetržen velmi smělou fabulací, která si libuje v divokých výjevech zbásněných mocnou obrazností a planoucích v prudkých barvách. Nad čerstvě nasypaným rovem semknou se dva milenci v náhlé vášnivosti, a zlaté vlasy dívčiny, spadající až k černé hlíně hrobu, zahalují je jako sluncem ozářený oblak, klesající na temné lesy. V napiatém sporu rozvaděných mladých manželů náhle vytryskne blesk vzájemné shody, a muž žene se v rozjasnění duševním k ženě, kojící děcko a líbá ji jako neočekávaně nalezenou blaženost. Bouře zuřící 'nad osamělým mlýnem je zdvojnásobena požárem, v němž se vaří voda v náhoně, v němž se mění samota v plamenný ostrov odevšad od země odříznutý, v němž vše syčí, praská, láme se. Měsíc protrhává mlhy, aby osvítil zsinalou tvář zastřeleného pašíře, nad nímž se v přívalu černého vlasu a vousu sklání jeho doživotní sok, nyní pln odpuštění a smíru. Na těchto dramaticky podtržených scénách ukazuje básník též 136 svůj mocný smysl pro krajinnou náladu, jako vůbec jest šumav-