lostmi a obrazovými přízdobami. Přímé a prožité vztahy k nestilisované skutečnosti ustupují umělým sensacím vzbuzovaným studiem dějin, literatury, uměnÍ. Smyslová plnost nahrazuje citovou prudkost, barvitá obraznost ujařmuje intensitu prožití, řečnicky vyzdobená duma zahaluje nádherným a honosným svým pláštěm vřelost myšlenkového vznětu, rozsvíceného vášnivou srážkou s realitou. Již na několika místech první sbírky básníkovy »Z hlubin« hlásí se toto nové pojetí, avšak ještě v pozdějších knihách doznívají akordy z oné mladistvé a příliš záhy přerušené předehry; teprve trpělivé a podrobné studium bude moci zjistiti vnitřní historii této první vývojové fáze Vrchlického: jaký to důležitý a vábný předmět pro naše literární dějepisce! Vysoce zajímavý a cenný příspěvek k poznání tohoto prvního tvůrčího období Jaroslava Vrchlického poslalo české Pošumaví, onen kraj, kde básník prožil valnou část jinošských let a kam odešel, sražen chorobou, dotrpěti své žitÍ. Klatovský časopis »Šumavan« hlásí se právem pyšně k tomu, že byl z prvých útulků poesie Jaroslava Vrchlického, a vyznamenává se zbožností, s jakou majitelé starých zámků vsazují do svých zdí pamětní desky k hrdé vzpomínce, že tam noclehoval některý mladý bohatýr na začátku své cesty, která jej později vedla k vítězstvím, v dějinách nezapomenutelným. Redakce klatovského »Šumavana« vydala totiž v úpravném svazečku povídku.;Prodavoc bíblí«, kterou tam v roce 1873 sotva dvacetiletý Jaroslav Vrchlický otiskl a které nepojal pak do žádné ze svých knih. Povídka ta zasluhuje zvláštní pozornosti z několika příčin. Především zajímá jako každá práce hledajícího se a tápajícího mladého básníka z dob, kdy se chystal k první své knize lyrické. Jako pokus povídkový má interes mnohonásobný: dosud jsme mohli elegantního mistra duchaplně pointované prózy, jenž v »Barev 134 ných střepech« i »Povídkách ironických a sentimentálních« pro-