z návratu do volné přírody, aby vyzpíval všecku svěžest a rozkoš mládí - - - Možno snad říci, že tato scéna prosycená hudební a lesní romantikou - spisovatel jí potřeboval ostatně jako motivické pomůcky k zauzlení osudu myslivce Svobody - působí poněkud anachronisticky v dějstvuz doby barokní a protireformační; literárnímu psychologovi povídá však velmi mnoho: potvrzuje činnou účast citového života autorova při tvoření díla románového. V tom spočívá neposlední přednost Temna. Jako věcné, na ukové poznání doplňováno bylo intuitivním názorem, jako bohatství a rozmanitost postav byly ovládány hojným živlem ideo vým, jako epického širokého vypravěče provázel náladový malíř důvěrných zátiší a hromadných scén, tak předmětný klid bada jícího a oživujícího historika se snoubí se srdečným zájmem lid sky teplého člověka - tvůrčí síly, z jejichž souzvuku se rodí historická kronika románová, byly při vzniku Jiráskova Temna v šťastné rovnováze. Alois Jirásek nechtěl se nikdy spokojiti těmito složkami, nýbrž snažil se do svých děl vložiti ještě něco více: hlubokou a vřelou sympatii, která se přímo obrací k čtená řově vůli a jest schopna určovati jí dráhu a směr. Za národně výchovnou tendenci, již uložil svým knihám, vždy platil spiso vatel ochotně a radostně vysokou měnou láskyplného účastenství s osudy a zklamáními, s touhami i s bludy všech vůdčích hrdinů. V Temnu, podzimním díle zralých let, ukázal zvláště jasně, že věcná předmětnost rozvážného historika a klidná spravedlnost básnická nemají pranic společného s bezzájmovou lhostejností ..bedlivý čtenář nemůže býti na rozpacích, které straně patří auto rovy sympatie. Arciť dlužno dodati: toliko čtenář český. Leč právě jen na něho pomýšlel Alois Jirásek, věda, že vycítí, která brachylogie a zámlka značí zajiknutí vypravovatele, jenž pro dojetí nemohl mluviti dále, a že najde, kde pod stručností úryv- 131