Malobický na Kopidlně nakreslen jest všeobecnými obrysy; oba Mateřovští z Mateřova, P. Firmus z koleje hradecké a zvláště kněz vlastenec Daniel Suk vystupují se vší teplotou a názorností osobitého života z těžkého rámce Tovaryšstva J VIV eZlsova. Jistota a bohatství individualisace, vlastní těmto kněžským podobiznám, opustily Aloise Jiráska, když zohrazoval rozptýlené stádce vyznavačů Beránkových na severovýchodě Čech a v Praze. Osvědčila se při tom pouze stará zkušenost psychologická, že známe své nepřátele lépe než ty, kdož jsou nám sympatičtí, a že podezíravá nedůvěra k nebezpečným vlastnostem odpůrcovým vede zrak pozorovatelův daleko jistěji než tichý obdiv k přednostem přítelovým? Či spočívá příčina hloub, v samé povaze dvojího protilehlého tábora? Jesuité jsou hrdiny útočné vůle, neochabující aktivity, dramatického napětí. Bratří nacházejí velikost v pasivnosti, v sebeobětavém utrpení, v útěku ze světa, kde dlužno zápasiti s bludem a pokušením - jejich osud vyznívá ve velebné oratorium, kdežto ctnosti, viny a skutky členů Tovaryšstva skládají jakási autos sacramentales, přeplněná namnoze hrubými efekty, ale rytmovaná silným živlem dramatickým. Bratrská obec v Temnu jest široce rozvětvena: v první části knihy kupí se kolem rodiny myslivce Machovce na Skalce, kolem rázovitých a zachovalých venkovanů v Mezeřičí a kolem několika tajných vyznavačů kalicha mezi měšťany v Dobrušce; v druhém oddílu stávají se jejími hlavními představiteli kromě pražských vinařů oba bratří Svobodové, pražský deklamator u zemských desek a kopidlanský myslivec ve službách hraběte Šlika; několik potulných kazatelů uceluje obraz. Až na starce, připoutané kmetstvím pevně k půdě, jež záhy již nabídne jim klid hrobu, jsou téměř všickni tajní Bratří v pojetí Jiráskově znepokojeni jedním a týmž rozporem ústřed 124 ním: dlužno setrvati v »zemi Egyptské«, uprostřed lži, pokry-