nový vkus a nové cítění z těžké kukly honosného a pathetického životního slohu; kouzlo hudby, hned taneční, hned zádumčivé provází ten povzlet, který přináší neznámý dotud vztah k přírodě a dříve nepochopitelné projemnění styku mužova s ženami. Alois Jirásek znal vždycky velmi důvěrně taje rokokového období, a zvláště rokokového flirtu a milování, jimiž ótová hladina jest pouze lehounce čeřena a odkudž nadobro jest vyloučena každá velká vášeň - toť vlastní oblast jeho hravé, střídmé, nehluboké erotiky. V Temnu staví čtenáře teprve nad kolébku tohoto kulturního hnutí mezinárodního, které západoevropské vlny přeplavují na českou půdu, připravenou hmotným vzestupem šlechty i měšťanstva. Jedna bytost přináší do starosvětských zátiší a chlubných slavnostních výjevů v pražském patricijském světě Temna rokokové ovzduší s sebou jako osobní parfum: paní Antonie Monika Březinová, rodem Vyšínová z Klarenburku, jejíž sňatek s pražským sládkem a měšťanem Johanesem Březinou jsou jakési zásnuby rokokové gracie s důstojností baroka. V mladé, trochu pobledlé maceše Jiříka Březiny dříme starší sestra Wertherova - v jejím melancholickém poměru k hudbě, v její sentimentální lásce k přírodě, v jejím vnitřním osamocení uprostřed společnosti měšťanské jihne cosi jako první bolestný úsměv romantiky. A do jejích tichých dum na vinici před branou zaléhá jará fanfára lesního rohu junáckého Tomáše Machovce, hudba tak příznačná rokoku a později tak drahá romantikům. Kulturní dějepisec se spojil s básníkem, aby z hustých temnot protireformace a baroka vykouzlili tyto jasné výhledy, nad nimiž lehounce se houpá stříbřitá mlha kulturního jitra. Alois Jirásek mínil v Temnu sledovati duševní život českého národa v osmnáctém věku až po okamžik, kdy rozkladný proces dostoupil vrcholu a kdy se podobalo, že hodina smrti odbila; 118 přes to však nemohl úplně pominouti ony myšlenkové prvky,