telně jednou episodou v triumfu svatojanském, kterým román vrcholí a takřka končí. Bělovlasý P. Daniel, jenž v knize představuje balbínovské a šteyerovské vlastenectví jesuitů, stojí po slavných bohoslužbách na ostrohu před hradem nad ulicí Ostruhovou; tři proslulí misionáři, oha bratří Mateřovští a P. Koniáš, jsou mu společníky. Zálibně vzhlížejí se jesuité v panoramatě města, jež tisícihlasé jásá Janu Nepomuckému vstříc; právě ozařuje polední slunce plesající metropoli. Ale P. Daniel jest zamyšlen i sklíčen: pro sprostný lid bylo útrpně určeno české kázání jen před chrámem; studenti provozovati budou v koleji pouze divadlo latinské a německé; také nápisy na dekoraci byly toliko latinské a německé, ani slova českého. »Kdo by to tak vykládal,« odbyl ho P. Mateřovský. »Hlavní je oslava českého sv. Jana a ty nápisy jsou fortelné, co na tom, v jaké jsou řeči, a je to především pro panstvo a pro cizince.« Ale zármutek, který se zmocní stařičkého jesuity vlastence po těchto slovech, nemá trvánÍ. P. Korriáš, jenž jest rozzářen výsledky svého životního díla, unese ctihodného důvěřivého kmeta svým nadšením nad tím, že Praha jest městem bezvýjimečné úcty k svatému Janu a k církvi. V takové jednotě všech Čechů vidí P.Daniel návrat zlatých časů Karlových a šeptá u vytržení: civitas devotissima! Tento postřeh z psychologie zrůdného a kdtkozrakého vlastenectví v roce 1729 jest tak přesný, že nepozbyl platnosti ani roku 1915: mí,sto vzdoru elegie a posléze uspokojení z pospolitosti národní, ať v znamení jakémkoliv; civitás de:" votissima .- Jen čtenář nejpozornější nalezne v Temnu ještě jeden motiv kulturní, jehož však Alois Jirásek nevložil ani do hovorů ani do volních aktů jednajících postav, nýbrž kterým podbarvil některé výjevy osvětlující dobovou psychologii. Míním utajený a delikátní proces pozvolného vznikání kultury rokokové z ba roka. Jako vzdušný motýlek lehkého půvabu ženského vzlétá 117