chují Písmo a zpěvník, ale v podstatě žijí z myšlenkového obsahu pozdní reformace německé, v níž posléze úplně se ztrácejí ... Takto Temno Jiráskovo předvádí dvojí zápas o českou duši, jejíž životní samobytnost zdá se nadobro ztracena: zprava útočí na ni španělsko-italské katolictví, zleva usiluje německý protestantism; tam propadá Čech žhavému vichru nové smyslnosti, zde mrzne v ledu krutého rozumářství,. Smrt zde, zkáza onde - právem zvolil spisovatel za motto své knihy verš Isaiáše proroka: »nebudeť jim jitřního světla«. Protiklad jesuitského katolictví a českého protestantismu zaostřil Alois Jirásek v dualism, jenž roztíná celý náš národ za doby protireformační ve dvě nepřátelské poloviny - není dorozumění, není smíru; kdekterý Čech musí se bezohledně rozhodnouti. Zcela vědomě zamítl spisovatel své někdejší zprostředkující stanovisko ze »Sousedů« a z »Emigranta«, kde v tradičním vlastenectví pokoušel se sloučiti domova víru; dnes zná jeho zjednodušující radikalism pouze krutou rozluku: buď - anebo. Pokročili bychom o mnoho dále než Jirásek, sevřeli-li bychom ji v nebezpečnou formuli Řím či Zit(]JlJa? Ale život, nepřítel všeho radikálního simplismu, neuznává tak kraj_ ních antithesí a v nekonečně plodné své vynalézavosti vytváří závratné situace, v nichž člověk, hnán pudem po štěstí neb touhou plně a opravdově vyžíti svůj osud, musí se, stůj co stůj, vzepříti přímočaré logice základních protikladů kulturních, společenských a mravních a vynutiti si všemu navzdory řešení vlastnÍ. Toť konflikty nejvlastněji tragické, a básník, jenž v životě i dějinách cítí se neodolatelně přitahován takovými spory, jest opravdovou povahou dramatickou, byť nikdy nesáhl po útvaru scénickém. Alois Jirásek přes tolik náběhů a úspěchů na jevišti nebyl dramatikem nikdy; na to jest jeho intelekt založen příliš jednoznačně a jeho cit laděn příliš kvietisticky. Ani 114 Temno není dílem tragikovým. Z okruhu ideových srážek,