pod širým nebem českého venkova soustředil kolem sebe vděčné mlčení lidového zástupu spiatého v bratrství prostou silou slova božího, českého slova božího. Katolická církev Jiráskova Temna, představovaná hlavně řa dou ostře odlišených členů Tovaryšstva Ježíšova, není jen eccle sia triumphans v ornátech zlatem vyšívaných, nýbrž především ecclesia mili,tans. Jejím nejvlastnějším úkonem jest činnost misionářská mezi rozptýleným stádcem, jež zbylo z někdejší slavné církve české a jež buď věrno domácí půdě se skrývá se svými drahými knihami a tajnými obřady ve stínu horských lesů a pod záštitou nocí, neb podporováno stálým stykem se souvěrci za hranicemi pokračuje v osudném díle emigračním. Alois Jirásek roz ší,řil Temnem znamenitě naše vědomosti o tragické agonii české reformace ve věku osmnáctém, a to nejen detaily nově shleda nými, ale i bystrým rozborem ideového života věrných i nevěr ných dědiců Jednoty bratrské. Ukázal, jak }}ukryté semeno« ta jilo se netoliiko v horských vesnicích českého pohraničí, ale i v zapadlých samotách vnitrozemí, ba též zvláště hojně na obvodu Prahy v jejích dvorCÍ'ch a vinicích; jak víra Beránkova vábila k sobě vedle selského lidu také pražské řemeslnictvo a úředníky dobrého domácího původu a přesvědčení; jak rozvětvená a důmy slná byla organisace potulných predikantů, kteří kromě slova bo žího nesli důtklivé poselství útěku ze země },Egyptské« mezi spolu věrce do Sas,přes hranice, - hojností těchto nových poznatků jest Temno takměř odbornou studií monografickou k dějinám náboženského hnutí českého před patentem tolerančním. A pod těmi historickými jednotlivostmi promítnutými sledem působi vých výjevů a zástupem odlišených postav proniká zajímavé ideové pojetí, ovšem spíše naznačené než domyšlené až do posledních· důsledků: pozdní stoupenci bible a kalicha opájejí a posilují se sice vášnivě naléhavými vzpomínkami na českou minulost, na tradice husitské a bratrské, které v nich rozdmy- 113 8