Ideje, kolem kterých Alois Jirásek zosnoval svůj historický obraz, nejsou projevem filosofické kritiky života a dějin. Nezrodily se ani z napiatého úsilí spekulačního, které neúnavnou silou bádavé abstrakce touží proniknouti hluboko pod události a odhaliti za nepřetržitým postupem jevů a dějů obecně platný zákon historického vývoje, ani nejsou vyvozeny z ústřední zkušenosti osobní, jejíž odraz a obměnu shledávají básnícimyslitelé ve všem osudu člověčenstva od pravěku až do přítomnosti - Aloise Jiráska jest stejně vzdálen typ Tolstého jako typ Flaubertův, v nichž tak ostře se vyhranilo za minulého věku básnicko-filosofické pojetí dějin, pokud jest vyjádřeno formou historického románu. Český vypravěč nemíní se na osudech lidí vyvolaných z říše stínů a na příkladě století předešlých přesvědčiti, že správně a spravedlivě pojímá život dle vlastni pravdy své myšlenky neb svého srdce; jsa úplně bez filosofického záj~u, nepokouší se rozpečetiti vlastní tajemství -lidského osudu. Má cíl daleko skrovnější, ano řekněme odbornější, když vztyčuje vůdčí ideje: jako pravý historický aposteriorista chce z rozptýlených a drobných faktů složité empirie dějinné s objektivní jistotou a mimo všecky zřetele osobní vyjmouti základní tendence, jež' ovládaly kulturně či politicky uzavřená období naší minulosti. Nebojme se, že spekulační vzlet smělého filosofa dějin nás unese do závratných výšek odtažitého poznání! Nastává nám jiná, bezpečná a poučná pout: ruku v ruce s učeným, ale zároveň básnicky živým dějepiscem české národní kultury budeme sledovati tok a směr hlavních duševních proudů věků dávno přešuměvškh! Ústředním tématem Temna jest vítězství a triumf protirefor mace v Čechách z první třetiny století osmnáctého. Výbojná myšlenka tridentského koncilu jest na české půdě, v Praze i na venkově, světským kněžstvem i jesuitskými misionáři na prahu 111