JIRÁSKOVO» TEMNO« PRVNí dojem, kterým nový rozsáhlý dějinný obraz Jiráskův mocně zaútočí na čtenáře, jest širé bohatství a klidná jistota nashromážděných poznatků a zpracovaných postřehů, jež na listech své knihy rozložil a uspořádal pečlivý a k jádru jevů pronikající historik kulturní. Prostudoval s odbornou důklad ností mravy XVIII.- věku, prošel pomalými a pozornými kroky venkovská i městská jeviště jeho nepolitických dějů, zahleděl se naukově ozbrojeným okem zasvěceného starožitníka do jeho ztemnělých interiérů, a tím vším vzbuzuje v čtenáři podt naprosté důvěry, že bude mu bezpečným vůdcem krajinou soumračnou a málo probádanou. Jest však třeba u Aloise Jiráska zvláště vytýkati toto neúnavné a všestranné úsilí učeného a láskyplného sběratele dobových dokumentů? Neni ta poznávací, nauková a zdůvěrňující snaha téměř souznačna s jeho jménem? V Temnu byly podřízeny tyto intelektuální, sklony dějepiscovy schopnosti jiné a vyšší, která v mnohosvazkovém díle Jiráskově nebyla vždy pravidlem - prudké mohutnosti intuiční. Ač i v některých kapitolách tohoto díla prorážejí kamenité vrstvy suchých detailů převzatých příliš věrně z pomůcek a z výpisků, ač místy studený výčet a mrtvá nomenklatura připomenou, že nebylo tvořeno čistě básnicky, nýbrž cestou naukové mosaiky, 109