fázi českého umění vydavatelského, kde diplomaticky věrné přidržování; se dochovaného tekstu, ano i karakteristických zvláštností písařských přichází velmi vhod památkám jazykově i ortograficky vzorným, ba kanonickým. To lze říci právě o větších Gebauerových edicích v »Památkách staré literatury české«, zejména Flaškovy »Nové rady« (1876) a »Žaltáře Wittenberského« (1880), právě jako o vydáních menších památek, pro něž stvořil Gebauer v »Listech filologických« zvláštní rubriku »K1asobraní po rukopisíeh«, mimo niž stojí však tamže uveřejněný otisk »Knihy Rožmberské« (1880). Nová tato fáze vědy vydavatelské byla spolu reformní: vůči nedokonalým, neúplným a libovolným edicím jeho předchůdců, které Gebauer sám nucen byl někdy odmítnouti s polemickým ostřím, přináší tu Gebauer práce plné přesnosti, kritiky a širokého rozhledu. Těmito cestami nabyté a literárně publikované poznatky z dějin našeho starého písemnictví tradoval profesor Gebauer dlouhá léta na katedře vysokého učení, kde pravidelně čtení mluvnická střídala se rovnoměrně s výklady literárně historickými, a dílem i v cvičeních slovanského semináře české university, kde vedle tekstové exegese a gramatického výkladu také poznámky a exkursy literárně dějepisné usnadňovaly zevrubné proniknutí k důležitému staročeskému tekstu. S umírněným a objektivním klidem, s věcnou a trpělivou zevrubností, s přístupnou prostotou, která nepředpokládala u posluchačů nic více než zájem, pozornost a povědomí souvislosti, skládal tu před universitním posluchačstvem z drobných, namnoze i podružných detailů svoje mosaikové, a přece celistvé obrazy jednothvých slovesných genrů v dějinném jejich vývoji. Shodně s Jungmannovou »Historií literatury české«, která v té příčině opětně připíná se ke vzoru Dobrovského, vzal Gebauer za metodické své dělítko praktickou poetiku a rozvrh literatury dle oborů; v tom 106 to velkém rámci, v němž však namnoze ztrácí se duševní své-