Svět, jehož se Heyduk zmocňoval svým neochabujícím citem, nebyl vždycky pln jasu a harmonie. Stesk za uprchlou mladostí, který zprvu zněl jako klidná melancholie, stupňoval se později v tuchu stárnutí bezútěšného; ztráta druhů a dětí, již přijímal druhdy s bolestí bez zoufalství, nítila posléze úzkost z hrozného osamění; v cyklu »Znělky« ozvalo se dokonce přechodné ° zdá se, že spíše přejaté než prožité - pojetí o přírodě necitelné k našim útrapám. Nejsou to však myšlenkové koncepce, odůvodněné poznáním intuitivním nebo ideovým; jsou to prostě nálady srdce příliš vznětlivého. Nenašly ani organického zapětí do životní jednoty básníkovy, ani hutné formulace umělecké: knihy »Dumy a dojmy« a »Z deníku toulavého zpěváka«, kam Heyduk soustředil svou žalnou lyriku, odvracející se zatrpkle od života, stojí nízko na stupnici básníkových děl. Leč i mlhami těchto dočasných senilií proráží osvobozující paprsek. Srdce, odhodlané vždycky k výboji, chce se přece probíti chmu_ rami, aby se rty mladistvě žíznivými napilo z poháru světla a životní víry. Tato odvaha nepoddati se a nezestárnouti nadobro hlásí se navzdory všemu a nejvíce navzdory přemítavému rozumu, který u Heyduka byl vždy podruhem, a nikoliv rozhodujícím pánem. Konec konců nabývá v Heydukovi vrchu přece optimista, jímž byl vlastně vždycky od dob mladosti. Jeho optimismus srdce milujícího a věřícího netemenil nikdy z ideového přesvědčení, nýbrž byl úhrnem životní jistoty a projevem citové nutnosti. Spoléhal vždy na souhlas básníkova nitra s přírodou, na radostný a samozřejmý poměr lidské osobnosti k milované rodné půdě, na pantheism stejně naivní jako opravdový: jak slastné a jednoduché to opory! Nepotřeboval záruk filosofických, ani se netrudil prptidůkazy, které nabízí optimistům příroda pozorovaná věcným a nedojatým pohledem z přílišné blízkosti. Byl opojením jako vyznání lásky, byl vytržením jako modlitba pri- 91