melodickému. Písni zrozené za posvátného úsvitu jitřního z nevinného objetí prostého člověka a n~tknuté přírody přisuzuje Heyduk poslání skoro mystické: má důvěrným dotekem zaceliti rány, má lehkou něhou vykoupiti z pochybností, má omladiti duši tuchou lepšího budoucna. Ale právě v »Cymbálu a huslích« má Heydukova píseň neveliké rozpětí: její srdečná důvěrnost zatížena jest často zdrobňující titěrností; její kmenový svéráz placen jest často vnějškovým provincionalismem; líbezná a měkká dívčí něha není úměrně provázena plnou silou jadrného junáctví. V »Cymbálu a husHch« nechybí arciť, právě jako v »Cigánských melodiích«, písní, které prudce a rozhodně protestují. proti útlaku nepřátel a mdlobě krajanů, proti násilí Maďarů a pasivnosti Slováků, proti násilí odnárodňovatelů a resignaci pokořených - vedle Václava Šolce a před Svatoplukem Čechem se tu Adolf Heyduk stává tvůrcem politické chansony české, již ve své době samojediný zasnubuje co nejdůvěrněji s písní národní. Ale - o tom nemůže ani mezi ctiteli Heydukovými býti sporu - zde čin kulturní a národní, jejž Neruda bystře nazval »nejlepší českou invasí od dob Jiskrových na Slovensko«, daleko převyšuje čin umělecký. Politická chansona - a to platí ve zvýšené míře i o pozdější tendenční sbírce ~e)'dukově »ŠÍpy a paprsky« - nežádá si pouze prudké inspirace citové, ušlechtilého rozhorlení,-ořitkého šlehu a vtipného sarkasmu, oč není v »Cymbálu a huslích« nouze, ale předpokládá též rozvitou a organisovanou politickou myšlenku, ano i kus pevného programu, který vedle invektivy zná i veřejný čin. Ale žádati toho po Heydukovi, znamenalo by naprosto nepochopiti hranic, v nichž žije svým svébytným životem jeho lyrismus. 82