nejubožejší či nejpitvornější. Nechce viděti celého Achilla, P spokojil se ovšem často také levnější půtkou s pouhými literárními Thersity - nýbrž míří jen a jen na jeho patu - a nechybuje se jí nikdy. Havlíčkova satira literární, jež vysvobodila naše panenské písemnictví z dosavadní zdrženlivé anonymnosti a ohleduplné typičnosti Langrovy a Koubkovy, stojí nepopřeně nad jeho kritickou praksí: má-li zde úctyhodné občanské ctnosti Boernovy, přibližuje se tam rozpustilé geniálnosti Heinově. Příležitostná nahodilost, která řídila kritickou prak si Havlíčkovu, zavinila, že Havlíček změřil dostřel svého soudu pouze na průměrných a prostředních dílech epigonských. Ni jedenkráte nebylo mu přáno vyrovnati se s velkým tvůrčím činem básnickým neb myslitelským. V té věci dostalo se mu nevděčnějšího údělu než kritikovi jeho rodu, Ludvíku Boernovi; ten vyplýtval sice svůj soud i svůj hněv v zápase s Claurenem a Houwaldem, ale přece směl střetnouti se kriticky nejednou se samým Goethem. Leč kdo byli předmětem Havlíčkových rozborů a útoků? Tři odvození dědici české sentimentální romantiky, Tyl, Vocel a Kapper; dva čeští nohsledové německé filosofie ještě před plnou krystalisací svého myšlení a své povahy, Augustin Smetana a František Čupr; chlební pisálkové Jakub Malý et hoc genus omne. S jediným velkým básníkem zkřížily se Havlíčkovy kritické cesty: s básníkem srdce, života i slohu, s Boženou Němcovou. Než i o ní psal Havlíček před vlastním rozpukem jejího umění. A proto má kritika Havlíčkova namnoze povahu negativní. Karel Havlíček patřil celou bytostí k paradoxnímu rodu těch rozkošných a ne odolatelných lidí, kteří provádějí vše, čehokoliv se třeba na okamžik dotknou, s hlubokou a opravdovou vHností, a přece stále hrají a srší rozmarem, žertem, veselím. 6S