zdětštělý, zdrobnělý, bez onoho mravního patosu, jímž svou představu božství prosytila reformace. Pouze v »Romanci italské •hledá Neruda svého Boha a Ježíše mimo církev a proti ní, ale jak poznává svého »mistra ctného«? Čistě liberalisticky a revolučně: »podle lidstva reků kolem něho, praporu dle nad ním červeného. « Poslední básnické slovo Nerudovo, »Zpěvy páteční«, navazuje přímo tam, kde přestala mladistvá lyrika politická »Knihy veršů«, avšak na její skeptické zápory odpovídá Neruda na prahu hrobu nadějnými klady. Kdežto druhdy vinil náš zápas za všelidskou svobodu, že bídně přivedla národ k hrobu, volá nyní naopak: »ta myšlenka, která nás ve hrob smetla, zas ku slávě vznese nás!« Meissnerovská idea, že národ náš obětoval se za lidstvo celé, jež pronikala básní »Ve východní záři«, nabyla nyní nezapomenutelného výrazu v tklivém messianismu zádumčivé skladby »V zemi kalichu«: jen v zemi trpké, jižto »tvrdý kámen hor jako kalichem by kol dokola vroubí«, mohla vzniknouti truchle krásná báj, že »pán Kristus denně sebe znovu obětuje«. Smíme, jak děje se pravidelně, pokládati tuto báseň za projev Nerudova uvědomělého pochopení reformace husitské, kališnictví táborského? Pochybuji o tom. Messiášské češství Nerudovo, k němuž vyspěl z všelidského liberalismu, mohlo by stejným právem býti pojímáno jako příklona k mystice katolické, jakou shledáváme na př. u polských- básníků. Kdesi hluboko, na dně bytosti dříme u Nerudy instinktivní příchylnost k naší náboženské minulosti, nikde se nestává však rozhodným, uvědomělým přesvědčením. Mimoděk kmitne se ve chvíli, kdy Neruda chce karakterisovati povahu českého lidu, husovský rys: »Dnes jasný učitel, jenž lidstvo k nebi zvedá 60 a zítra mučedník zas luze ve psí daný.«