bodu lidstva a nastupuje u národů zašlých stráž mrtvých; celý národ jest Sirotkem po Žižkovi; avšak v době nové, kdy dorůstá svého mužství a kdy chystá se znovu postavit v čelo národů kráčejících za svobodou, dojista najde Žižku nového. Spor minulosti a přítomnosti jest překonán, velké dějiny husitské, pojaté v duchu liberálním, jsou zárukou větší budoucnosti; básník s důvěrou může se k nim obraceti vždy, kdykoliv hledá příklad činorodé vůle, charakterní ryzosti; Hus a husi,té stávají se vzory při národní výchově. Po desetiletí jest to nikoliv Neruda básník, nýbrž Neruda národní pedagog, kdo zabývá se studiem Husovy osobnosti a jeho významu. Mineme-li rozmarný žertík zábavného satirika z roku 1862, kde v málo vkusné úpravě »besedního čtení« paroduje, tuším, Hoflerovo výlučně národnostní pojetí husitství,4 setkáváme se u Nerudy s Husovou postavou po prvé v souvislosti překvapující - ve výtvarném referátě. Souběžně s německým básnictvím, které v liberálním období opěvovalo rádo hlučné a pohnuté události z dějin boje za národní, společenskou a náboženskou svobodu, pokoušelo se také malířství německé o podobný cíl: v honosných, hromadných výjevech účinně spořádaných a duchaplně pointovaných zobrazovalo proslulé hrdiny zápasu o uvolnění lidstva, horujíc a povzbuzujíc tam, kde malíři romantičtí kořili a modlili se v pokoře a u vytržení. Z těchto umělců, soustředěných hlavně ve škole diisseldorfské, jest pro nás Karel Bedřich Lessing nejpamátnější; jeho učený a důkladný štětec vyprávěl rád na obrazech velkých rozměrů a přehledné, ač střízlivé komposice chladnými barvami o Mistru Janovi. R. 1842 vznikl »Hus před sborem kostnickým«, v padesátých letech následoval »Hus na hranici«, v šedesátých pak »Jan Hus kazatel«; poslední oba obrazy byly vystaveny v Praze 54 a d.aly Nerudovi podnět do široka se rozepsati. Neruda mluvíval