vezdy v náruživost starou,. a jen chladný hrob vrátí pokoj svedenému, však velkému srdci tvému; bohdej, že brzo!«6 Mácha postavy Husovy, sloučené způsobem tak rázovitým s ústřední figurou románovou, neprokreslil; zůstal ať v postoji i v řeči obecným schematem bez osobního života duševního. Přiřknuv jí v osnově románu »Křivoklátu« místo pouze episodické, Mácha nemínil snad vůbec vniknouti pod povrch její a osvětliti ji ve vztazích náboženských, národních i mravních, ale při svém sklonu k malebnému a výtvarnému pojetí zevního světa neodepřel si přece, aby zachytil účinným slovem podobu Husovu v romaneskním osvětlení situačním: patřiloť k zvláštnostem Máchova básnického postupu, že často před skloubením dějové kostry si vypracoval do jemných podrobností slohových líčení dějišť se vším krajinným svérázem, s celou souhrou světla a vzduchu. Výjev mezi katem a Husem v královské píni Vyšehradu koná se za temné bouřlivé noci, pouze červenavý odlesk doutnajícího ohně neh nahodilý bledý blesk ozařuje »temně rozlehlou« síň a vrhá »rudou zář na obličej katův a Husův«. Z této zoufalé, hrůzami nasycené temnoty vystupuje klidná a vznešená čerň zjevu Husova; zálibný malíř tragických nok turn dovedl podivuhodně vyvážiti valeury dvojího temna. »Černá, vysoká, štíhlá postava. - Byl to v černé roucho oděný kněz; černé vlasy kroužily se po vysokém, velebném čele a černá brada zdobila vážný obličej, kterýž podlouhlý, orientálský nos a černé, plamenné, dobrotu srdce jevící oči velmi krásným a při tom velebným a vážným činily.«7 Tento protiklad temné noci - jasné noci, známý dobře z Máchovy lyriky, kdež má dno metafysické, postaven jest tuto do služeb kontrastu povahy Husovy a katovy. Ukazuje k tomu i sugestivní počátek rozhovoru mezi zoufalým žákem a velebným Mistrem. Kat, syn tmy a vězeň přikovaný k zemi, pohlíží do čiré noci a praví: »Žádná hvězda nesvítí na zamračeném nebi; jednotlivá jen 47