jímal již v třicátých letech českou reformaci jakožto dějství ze všeobecně lidských zápasů za svohodu. Herlošovi hyla Praha především oním místem, »odkud vylítla svítící bílá lahuť, Jan Hus«; že toto nazírání nabylo u něho vrchu, dosvědčuje celá řada jeho husitských románů. Mácha zůstal naopak navždy elegickým romantikem. Též u něho kmitne se dvakráte motiv bělohorský. Po prvé skromnou zmínkou v temné visi »Návrat«, přiléhající dosti těsně k Herlošově apostrofě, po druhé k prologu, jenž zhyl kromě jediného výjevu z tragedie »Král Fridrich«. Básník nechápe naprosto náhožensko-národního dosahu bitvy bělohorské a vidí v ní pouze výjev nesvornosti národní, z níž dlužno se vzchopiti: konvenční jsou verše, jimiž v proslovu romantický pěvec s harfou na Bílé hoře vyjadřuje toto pojetí; konvenčnější jest koncepce sama.2 Jak daleko jsme tu od Herlošova vědomí husitské velikosti národní, jež později ve variacích umělecky významnějších se ozvalo u Meissnera a Hartmanna, u Friče a u Nerudy! K Máchovi mluvily české dějiny vždycky jazykem teskné dumy a tragické marnosti, nikdy důraznou řečí národní energie; ostatně i jeho kronikářské pomůcky, zvláště Hájek, zatemňovaly značně ohraz pravé velikosti v dějinách českých. Pojetí toto proniká také v Máchově zlomkovitém cyklu historických románů z věku XV., nazvaném »Kat«. Velmi příznačně přiřkl melancholický antikvář, jenž ve dne v noci navštěvoval staré hrady a kreslil je do svého náčrtníku, čtyřem památným hradům středočeským, Křivoklátu, Valdeku, Vyšehradu a Karlovu Týnu, úkol opírati pilířovitě smělé a složité klenutí dějové, které mělo svými lomenými ohlouky obsahovati veřejné i soukromé události vlády Václavovy a jejich dozvuků. Toliko román ))Křivoklát«, zahajující cyklus, byl zhruba propracován, kdežto z ostatních částí zůstaly nám pouze trosky a skizzy. Pokud můžeme 44 z těchto zlomků souditi o celku, zamýšlel Mácha vyhudovati