jenž neustále byl vzněcován rozporem zašlé slávy a chabé současnosti, vypravěč dějinných i romaneskních příběhů z doby V áclava IV. musil se přece zamysliti nad historickou postavou Mistrovou. Nelze to však tvrditi bez výhrad. Mácha byl od hlavy až k patě synem romantické generace, která kladla těžisko českých dějin do dávného pravěku, do doby hrdinské, do časů královských. Kdykoli v pathetické své lyrice vlastenecké (»Hrobka králů a knížat českých«, »V chrámě«, »Sen o Praze«, »Na příchod krále«) vyvolává v temných barvách zašlého freska velkých rysů obraz Pr~y, tyčí se nad báchorkovou Vltavou heroický Vyšehrad, neb dhmuří se obrysy opuštěného hradu královského, neh padá měsíč~í světlo do chrámu svatého Víta. I ve velkém eschatologickém~idění »Sen o Praze«, kde zrak křesťanského visionáře snáší \' e na zestárlé zemi k Praze od lidí opuštěné, vraCí se »v hr oslavném tichu« vznešeně elegický obraz města královského, " ěžského a feudálního. Před těmito romantickými dějišti, tak ohutnými ve svém zjednodušení, Mácha prožíval celou stupni vznešených citů: touhu po slavné minulosti i stesk po ní, bolestý rozpor mezi dějinnou velikostí i mezi mdlobou nešťastných sohčasníků i vědomí pohany, hrůzu metafysickou nad prázdnem vě~nosti i sociální vzdor proti nespravedlivému řádu. Bylo správně ukázánol, že Mácha, hledaje básnický výraz jak pro osobní své cítění, stupňující se od elegičnosti po tragické buřičství, tak pro hromadnou náladu spoutané beznadějné doby, při chýlil se ke vzoru cizímu, k českoněmeckému spisovateli Karlu Herlošovi, jenž na příbuzné struny udeřil r. 183 v almanachu »Mefistofeles«; ale zásadní rozdíl mezi oběma nebyl, tuším, postřehnut. V Herlošovi svářil se s romantickým elegikem, jenž ku Praze pohlížel od hrobů bělohorských, pokrokový liberál, souvisící se snahami Mladého Německa a předejímající v lecčems revoluční usilování roku 1848; ten po- 43