Mistr Jan Hus, jehož učitelské a spisovatelské počátky spadají do doby, kdy českou půdu počal zaplavovati směr mystický, byl scholastik a realista; to značí: řešil si náboženskou otázku rozumem, a nikoliv citem, opíral svou víru o vědu, a nikoliv o tajemné nadšení srdce, smyslný svět konkretní podřizoval idei a pojmu. V tom ve všem byl věrný, ano pravověrný syn církve a jejího bohosloví; rozešel se s ní teprve tehdy, když ve stopách Viklefových svůj »realismus« vnesl do učení o podstatě církve. Ale Husův dějinný a národní význam nespočívá nikterak v tomto úsilí myslitelském a v této teorii bohovědné, nýbrž v důsledné rozhodnosti životní prakse: chce, aby náboženské pojetí světa a života přešlo všude v opravdový čin mravní, a na své odlišné koncepci církve buduje opravdovou kritiku jejího zřízení. Od Husa po Chelčického a Komenského vyznačuje tento praktický a mravní zřetel českou reformaci a přerůstá úplně zájmy spekulativní; leč od Husa až po bohoslovce období bělohorského proniká také intelektualismus českého myšlení náboženského, čímž se vysvětluje patrně též, proč naše reformace nevytvořila opravdu velké poesie. Karel Hynek Mácha byl celou bytostí básník, a to znamená již samo, že z náboženského života důsledně míjel právě oblast praktickou, pro niž neměl a nemohl míti podstatného zájmu. Bůh, věčnost, nesmrtelnost bouřili v dobách víry - touhou vracel se do nich občas i v pozdějších letech, kdy převládal u něho filosofický nihilism - Máchův prudký cit a Máchovu mohutnou sílu poznávací, která byla spíše intuitivní než spe·kulativní; jeho touha po splynutí s Bohem a po spasném návratu k »pravzoru krásy« letěla na křídlech nadšení a zasvě cení; jeho víra, jež tak záhy podlehla útoku skepse, byla podstatnou součástkou básnického ovládání světa. Pokud Mácha nepozbyl své »věčné vlasti«, čili pokud byl zakotven na pevném 41