platnost skoro symbolickou: kdežto Kollár poeta dovedl () Mistru Janu Husovi pověděti tak málo, poučuje nás o něm vřele a obsažně Kollár jako duchovní řečník. Kollárovy peštské »řeči k napomožení pobožné národnosti« nejsou dílem hlubokého náboženského myslitele, který s úpornou důsledností zápasí o svého Boha a svou přesnou duchovní pravdu a jenž buď zdůvodňuje si osobním přemýšlením zásady své cí~kve neb v bolestném individualismu ocitá se mimo tradiční vyznání.2 Kollár jakožto kazatel chýlí se ke kompromisům mezi racionalismem osvícenského bohosloví a citovou potřebou věřícího křesťana, mezi přesvědčením protestantským a krajní snášenlivostí interkonfesijní, mezi obecným ideálem humanitním a přís~ou morálkou křesťanskou, konečně mezi reformačním vědomím protestanta a národnostní myšlenkou zbarvenou slovansky. Avšak vroucnost tónu kazatelova, jenž stále zůstává v důvěrném vztahu s dušemi zbožných posluchačů, vzne_ šené vědomí mravního poslání slovanského kněze uprostřed maďarského nepřátelského světa, hlavně pak plnost a opravdovost osobnosti, která nejlepší stránku svého lidství vkládá též do činnosti kazatelské - to vše pojí ve vyšší, přesvědčující jednotu Kollárovy projevy. V nich velmi často vrací se řečník k oblíbenému svému tématu, které v mládí naznačil slovy: »my jsme dali Uhrům Zrinyho, Němcům Husa a Vlachům Koperníka«; německá i švýcarská reformace jsou dcerami náboženského hnutí českého, které razilo dráhu a usnadnilo cesty následovníkům. Nyní roku 1843 nachází pro svůj názor velmi výmluvnou formulaci: »Ne jen Hus a Jeroným, nýbrž celý národ český obětoval se s nimi na velikém oltáři reformace. Slovem nejprvnější, nejhojnější, nejpodstatnější, jak tělesný tak duchovní podíl na reformaci měl náš národ« (II, 699). Kdežto pak Kollár nedoceňuje významu Viklefova pro náboženské hnutí a jeho vlivu na husit- 37