Není nesnadno rozpoznati básnickou konstrukci tohoto malého cyklu znělek. Obsahově mají dosti důležité místo ve zpěvu druhém, nadepsaném nyní »Labe, Rén, Vltava«, převádějíce slovanské poutníky od vod severoněmeckých, jeviště to zhouby Poba1ťanů, přes Kostnici, Řezno a Norimberk do Čech; podivnou klikatinu této cesty, kterou v 30. letech znal pouze z knih, vykládá Kollár dosti násilnou dialektikou. Pomáhá si při tom čistě učenými asociacemi, Komenský - Hus, ústí Rýna 0 Kostnice na Rýně, a nešetří valně logiky názorové (cestu s Mílkem koná dílem na lodi, dílem ve vzduchu). Neznaje naprosto míst, která opěvuje (Naardenu, Kostnice, Řezna), musí se spokojiti pouhými historickými narážkami a nedovede vzbuditi představy měst líčených - jak namáhavá, učenecká, neživá poesie, spíše repetitorium vlasteneckých dějin než básně vznícené ohněm skutečné inspirace! Přes to i zde chvílemi proniká Kollárovo básnické posvěcení: oba děsivě mohutné obrazy, moře do krvava zbarveného »jako ranní zoře ruměnec když kryje řeřavý«, a města planoucího v požáru jisker, osvědčují jeho neobyčejně vyspělou schopnost visuální, kterou v básních i v cestopisech opětovně projevil klasickým líčením slunečního východu a ledovců, jitřního moře a vlašské pěstěné přírody. A však, co dovedl Kollár tentokráte pověděti o podstatě Husovy osobnosti, co o jeho významu historickém, co o jeho vztahu k češství a slovanství přítomnému? Nic, pranic význačného neb osobně rázovitého - Hus a husitství zůstali básníku »Slávy dcery« pouhými historickými fakty, jichž nedovedl proměniti v plodné motivy lyrického tvoření. A tak v dějinách české poesie o husitství má Jan Kollár sotva významnější místo než Antonín Jaroslav Puchmajer, skladatel »Písně na Jana Žižku z Trocnova« nebo František Čelakovský, autor balady »Prokop Hoij«. 35