ký v prvotním zpracování Dějin, zakládá Kollár své pojetí historie slovanské na hluboké a zásadní protivě slovanství a němectví. Naše náboženské hnutí sto jí zcela stranou tohoto velké ho dějstva, jehož bolestnou elegii Kollárova disticha opěvují. Také tři znělky »8lávy dcery« z r. 1824, kde se poutník v konči nách labských a dunajských dotýká české reformace, nesvědčí o zvláštním pochopení husitství. V patetickém sonetu, v němž při vstupu do české země odsuzuje svár, který již »hrob vlasti vyryl« (11.,99), řadí Husa do trojice velkých náboženských osobností, po bok Cyrilovi a Janu z Nepomuku a neuvědomuje si, že dlužno se rozhodnouti jen pro jednoho z nich, chceme-li prožívati náboženství jako důslednou jistotu vnitřního přesvědčení, Kollárův známý, ryze osvícenský odpor proti nesnášenlivosti ve víře došel zde charakteristického, až přepiatého výrazu. Mohutný sonet naplněný děsem a temnotou Bílé hory (II., 109) má vytržení národnostní a nikoliv náboženské; svědčí o tom ostat ně i později psaný odstavec Výkladu, dovolávající se Balbína a zdůrazňující národní ztráty po bitvě bělohorské. Poněkud hlubší přemýšlení o husitství prokmitá z proslulého sonetu o nevděčnosti v dějinách, pro kterou Kollár nalezl významnou metaforu dětí, jež házejí do studnice, z níž se napily, kameny a smetí. Kollár napovídá tu, co později zajímavě rozvedl v »Ře čích a kázních« a co formuloval jasně také ve »Výkladě«, připomínaje výrok svého učitele Ludena - »Hus počal, Luther po prokleštěné cestě dokonal«. Tyto tři znělky o Husovi a české re_ formaci z roku 1824 mají jednotný ráz umělecký i myšlenkový. Básnicky vynikají mohutnou silou, již pak Kollár krok za kro kem pozbýval: rozhorlení národního pedagoga letí tu na kovo vých křídlech poetického řečnění a inspiruje se nejednou prud kým zrakovým dojmem. Ideově ovládá národnostní přesvědčení celou oblast myšlenkovou a dává podnět k naléhavé didaktice; 33