Postůjme ještě chvíli před jedním z přečetných civil. ních domů, jimiž pozdní barokový sloh, měnící se, v gracii rokoka, vykvetl jako na rozloučenou, před jednou z těch budov poslední čtvrtiny XVIII. věku, které se, sotva dostavěny, ocitly uprostřed vkusu empirového! Jsme před Mac Nevenovým palácem v ulici Pasířské, dnes Palackého. Celková disposice dvoupatrqyé, nevysoké, neširoké stavby tkví na základech barokních: pilastry meziokenní, sloupy, opírající kartuše vstupu, oválný štít marn.btratné ornamentiky, obruba oken úměrná, leč bez jednotvárnosti - toť vše dědictvím baroku. Ale duch jest naprosto jiný: jest to duch pohodlí a mírné prostoty, jenž tu vládne. I kdybychom neznali dějin domu, mohli bychom uhodnouti, že kouzlo hudby a půvab tance vyplašily odtud n~dobro temnou a pathetickou duši barokní. V době .«;mpiru stal se skutečně tento palác Jedním ze středisek pražské kultury hudební, jež zahrála a za· tančila menuet při pohřební slavnosti ~k.Qka. A posléze na podzim r. 1827 stěhuje se do Mac Nevenova, tehdy již měchurovského domu, ten, který měl zpečetiti konec a zmar pražské kultury barokní, tím, že sestoupiv hluboko k zdrojům národní bytosti, našel kulturu novou, ,,~~vější, pravdivější. Od dob Františka Palackého náleží pražská duše-{larokní mi· nulosti - a naší smyslové rozkoši, naší . lásce elegické! 36