gestu svatého Cyrila z Alexandrie v presbytáři u sv. Mikuláše na Malé straně! Tělesný ideált zachycený těmito gigantickými posta· vami z kamene i z jeho napodobenin, byl v těsné shodě s oběma karakterovými typy katolické reformace,.. které vládly v barokní Praze. Není nesnadno uvésti tyto dva typy na týž životní druh: v duchovních i světských hrdinách bezohledné vůle jest vy· hnán renesanční individualismus do zámezí. J esuitský řád přenesl jej do oblasti víry a církve a dal mu zvláštní strohou příkrost. Na dně svých tem· ných duší jsou Ignác z LoyolYt František Borgiáš i Petr Canisiust nebo jejich slabší, čeští blížencit válečný vůdce studentů Jiří Plachý ve věku XVII. a krutý ohař kacířů Antonín Koniáš v XVIII. stoletít studené, vypočítavé povahy, které znají jedinou hyb. nou sílu: vůli k moci;·· jest jim jedno, zda meč, kaza· telna či kniha nutí oslepené a přehlušené zástupy věřícího a strachujícího se lidu pod jejich panství. Pronikají ledovým bystrozrakem až k ukrytým koře· nům lidských přání i slabostí; prohlédají a zužitko. vávají poměry svým houževnatým smyslem reálních politiků; zapřahají praktický rozum a neúchylnou vůli do služeb rozsáhlé a důmyslné organisace. Jsou agenty božími, hejtmany církevními, diplomaty svého řádu: vše s krajním napětím sil, vše s přímočarou dllsledností, vše s dramatickým soustředěním. Byli buď sami zprvu státníky či vojáky nebo pocházeli alespoň z diplomatických nebo válečnických rodů; nezapomněli tol;1O nikdy ve své duchovní kariéře. Když jim architekti budovali řádové domy, přikázali jim, aby do stavby vložili příkrou kázeň kasáren či vězení; ve svých chrámech hromadili rádi plastické nebo malované výjevy z bojů; neunavovalo je dívati se na zápas 'archanděla Michala s ďáblem v rdzných obměnách.