tvořivou moc a schopnost východní větve českosloyenského národa, vytěžiti, pokud síly stačí, z tohoto pokladu pro estetickou i mravní kulturu češství - to se stalo pracovním a zároveň mravním programem Bartošovým, postaveným do služeb hesla, které sám tak šťastně razil: I i d a n á rod. Duši lidu, duši národa nacházel Frant. Bartoš vždycky hlavně ve dvou základních projevech, v jazyku a v písni. A tu doplňuje velký znalec, sběratel i třiditel dialektů moravských velkého znalce, sběratele a třiditele národních moravských písní a následovník pomoravštělého Čecha J. E. Kosiny si podává svorně ruku s pokračovatelem typického Moravana Frant. Sušila: největší naukové podniky Bartošovy spoléhají na starobylou kulturní tradici moravskou, takže si při tom generace odevzdávají úkoly a pochodně. V obou nejvýznamnějších úsecích své vědecké činnosti projevil Frant. Bartoš typické své moravanství ještě jinak. J·eho původ z rozhraní moravských, značně zachovalých kmenů, jejichž krev se patrně mísila v žilách rázovitého muže, uschopňoval ho k tomu, aby postřehl kmenové rozdíly v mluvě i v písni, ve zvycích i v povaze, ale zároveň aby si skrze tuto mnohost a rozdílnost uvědomoval základní jednotu moravanství jako povahový a kulturní přínos do pospolité pokladnice národní vzdělanosti československé. Snad přílišná láska přecenila hodnotu tohoto přínosu, snad přísnější metoda srovnávací by si byla počínala kritičtěji, snad sběratel, okouzlený bohatstvím nahromaděným vlastní prací a zásluhou, měl býti v zájmu přesného naukového poznání doplněn chladným analytikem evropského rozhledu: ale Frant. Bartoš nemohl vystoupiti ze své podstaty, která vždy zůstávala romantickou a buditelskou. A přece v jednom směru se povznesl, trvaje v oblasti svého idealisujícího moravanství, k výši moderního nazírání vědeckého. To tam, kde se nejplněji oddal studiu "lidu a národa", kde jako jeden z našich nejvýznanmějších národopisců ve zvykoslov 23