Nejinak tomu bylo se studiemi literatury u Bartoše, kde středoškolského profesora doplňoval ostražitý, tendenčně uvědomělý a rozhodný kritik časopisecký. Tento toužil po literatuře, která by vedle uměleckých hodnot mohla konati též výchovné poslání, a proto s nedůtklivou starostlivostí muže přísně mravního a namnoze i mravokárně naladěného odmítal díla a spisovatele, hovějící bez národně etické odpovědnosti toliko estetickému úkolu literatury. Proto se nadšený ctitel Svat. Čecha a Ant. Dvořáka rozešel na čas s básnickými předáky pražského písemnictví; proto prokazoval občas přílišnou míru shovívavosti moravským autorům krajanským, u nichž nacházel ve stupňované míře promyšlenou službu tomuto poslání národně i mravně výchovnému. A opět osobitý moravský tón Bartošův: věrný syn svého lidu a odchovanec zásad romantických nejen vysoko hodnotil výrazovou krásu prostonárodní písně, ale byl pevně přesvědčen o její moci esteticky výchovné. Také jeho žáci poznávali již na škole Bartošovou zásluhou velice důvěrně zpěv lidový, který jejich horujícímu učiteli zvučel v duši od dětských let a jehož znalost Frant. Bartoš rozšiřoval neúnavným sběratelstvím a prohluboval pronikavým studiem. A zde jest druhá služba bohaté a přece jednolité naukové i buditelské osobnosti Bartošovy. Hleděl-li Frant. Bartoš se stanoviska současného národně kulturního uvědomení na Moravu, musila se mu zdáti provincií. Avšak docela jinou se mu jevila, zamyslil-li se nad ní s hlediska původní vzdělanosti lidové, v níž sám rodem i původem kotvil a kam se dobrovolným aktem mravního rozhodnutí stále vracel. Tu proň Morava, posunutá na východ a zachovávající styky se Slovenskem a skrze ně také se Slovanstvem východním, znamenala pravou h I u b i n u bez pe č P n o s t i. Zachrániti z tohoto osobitého svérázu ve spolehlivých dokladech co nejvíce, upozorniti látkou bohatě sebranou pokročilý český západ na stále ještě 22