nou mocí rozlila po Čechách, a marně se ohlížel nadšený milovník básnictví a literatury po obdobném ruchu slovesném a novinářském, jaký se od dob generace "Máje" stále stupňovaně rozvíjel v Čechách. Toliko kněžstvo moravské pokračovalo v předbřeznovém úsilí národně buditelském, zvláště také v literatuře, ale zde zřetele výchovně náboženské převládaly nad uvědomením občanskopolitickým a zájmem svéprávně literárním. I nahlížel Frant. Bartoš, v němž od mladosti horlivost praktická měla vrch nad přísně vědeckou teoretickou činnosti, že bude nejprve třeba vzdělanstvo na Moravě vychovati, aby i tu vznikla pevná a bezpečná kulturní vrstva pro působení národně uvědomělé. - Frant. Bartoš se hned na prahu své životní dráhy stává národním pedagogem, který psaným slovem doplňuje slovo mluvené za katedrou, jež jmenovitě za jeho dvaceti profesorských roků v Brně docházelo mezi gymnasijním žactvem tak skvělých úspěchů. Jsa věrným vyznavačem humanistického a humanitního ideálu klasického, Frant. Bartoš byl pevně přesvědčen o blahodárném vlivu jazykového studia a literárního vzdělání na výchovu ducha i karakteru. Ale jako u Jungmanna neb Šafaříka měl tento jeho ideál ráz moderně novohumanistický; také Frant. Bartoš přisuzoval onu požehnanou moc vedle jazyků a literatur antických také řeči mateřské a básnictví národnímu. I vedl své studenty soustavně k tomu, aby si osvojovali svůj rodný jazyk nejen podle vědecké teorie mluvnické, ale i v jeho hodnotách estetických; jeho žáci nám dochovali četné doklady o tom, jak Frant. Bartoš upozorňoval mimo výstižnosti češtiny též na její osobitost, jež se projevuje v nářečí i v lidové mluvě a kterou papírový jazyk knižní, úřední, novinový stíhá a potlačuje. To byl zřejmě romantický, zároveň však moravský tón u slovanského filologa a českého linguisty Bartoše i pokud češtinu na gymnasiu vykládal i pokud pro ni psal sympatické neb brusičské pomůcky. 21