ného virtuosa strakatých lyrických divů uprostřed barevných par vesmíru stále se měnícího, zůstává dojem, že zde básnická surovina teprve čeká uměleckého zvládnutí. Ale hravost a bez· starostnost poetismu ustaly velmi rychle, jakmile . pfikvačila národohospodářská krise a na obzoru se iobjevily mraky fašismu i8 nacismu, ohlašující neodvratnou světo~ou srážku a s ní nastávajíci boj českého národa o bytí a nebytí. V době plné nejistot a nebezpečí mění se tématický okruh českých poetistů a surrealistů. Obohativše svůj slovník a výraz všemi vymoženostmi moderní básnické techniky, přecházejí tito ná· mětově k poesii sociálně revoluční a novému druhu poesie vlastenecké, prožívají intensivně :rozpory individua a společnosti, .sociální a národní křivdu, smrt v duchovni a tělesné porobě v'protikladu k životu svobodnému v milosti myšlenky a básnické krásy. Málokdy toužilo po důstojném životě svobodného člověka některé básnické pokolení dychtivěji jako trojice /Ilěkdejších poetistů: František Halas, drsný, nehudební, ale krutě názorný kajícník; Vladimír Holan, obrazivý, do snů ft vidin odvrácený; Vilém Závada, melancholicky srostlý s průmyslovým Ostravskem a slezskou zemí. Jejich skutečnostní prožitky německého temna a rnásilí vydávají nejsilnější svědectví v soudobé poesii. Málokde v Evropě jest prostřeno poesii tak bohatě, jako právě v mladé Ceskoslovenské republice, vybudované důsledně na základě zákono· dárství sociálního, v duchu solidarity všech tříd a se zřejmou snahou ochrániti a zabezpečiti 80