jenž by v obrazovém vytržení takto ovládal patos myšlenky a takto klenul odvážnou a bohatou metaforou most mezi kvetoucím světem jevů a vzdušným světem ideí. Nikoliv Paul Valéry, nýbrž Otokar Březina představuje dnes :v Evropě nejvyšší mety lyriky metafysické. Vrchol, jehož české básníctví dostoupilo Oto· karem Březinou, pozdějším lyrikům zůstal podle své mystické povahy nedosažitelným; jejich cesta vede s hrotu hory do údoli, mezi lidské ra,dosti a žaly, k svítícím i kouřícím ohňům života .• Jcdiné dramatický lyrik, předčasně zesnulý Otakar· Theer, usiloval ve vzdorné a hrdé své mysli o absolutno náboženské, mravní a umělecké, ale nezapomněv svých sensualistických začátků, provázel své hledání prudkou, až nahou konkretností obrazu i výrazu, vždy vášnivě prožitého; snaha o volný verš, inaugurovaná již Sovou a Březinou, došla u něho vyvrcholení. Jeho antipodem jest do jisté míry Karel Toman, ryzí lyrik uzavřené formy písňové, jehož ctižádost směřuje k tomu, aby citová dobrodružství svého temného, ale ohnivého srdce zhustil na nejmenší prostor veršový a nadal při tom názornou plastikou. Takový úsečný básnický výraz, blížící se jednak písni, jednak řikadlu, oblíbil ~i ve své lyrice také Viktor Dyk, nejplodnější ze současný'ch českých básníku, zdomácnělý i v románě, :Ro· vídce a drama tě, nadto vynikající politický novináf a satirik obávaného vtipu. Skepse II ironie jsou již vrozeny tomuto romantikovi na :ruby, jenž- vlastní svou hlubokou citovost persiflujeajenž nedůvěřuje své obraznosti podivně rozmarné. 74