lobném románě válečném, tak v plně rozvinutém plánu epické prózy, neomezené zřeteli časovými ani místními. Odklonu od realismu k :umění duchově,jšímuj od pouhé reprodukce skutečnosti k slohové zákonnosti, od slohu suše referujícího k barvité, odstíněné a osobité dikci nebyly by románová próza česká, právě jako drama a zvláště lyrika, mohly provésti bez vydatné pomoci, kterou všemu krásnému písemnictví českému poskytla - v nevídané dotud míře literární kritika. Odpočátku devadesátých let připadlo jí místo vůdčí, a tuto svou odpovědnost uvědomovala si v předních svých zástupcích. V čele jejich stojí F. X. Šalda, v němž vedle břitkého kritika II literárního učence dříme také básník, experimentující v rúzných oborech. F. X. Šalda přinesl z Francie do Čech přesnou kritickou metodu; vytvořil kritické názvosloví; s jedinečným smyslem pro formu daroval svým kr,ajanúm essayistický sloh, v němž sám napsal několik klasických kusú hlubokého pojetí, přesvědčivé výmluvnosti a výrazové lahody. Tu synteticky shrnul to, oč se bil v břitkých polemikách a co dovozoval dlouholetou praksí posuzovatelskou: že umění musí vyvěrat ze života a vraceti se k němu jako jeho množitel; že básnické dílo nevzniká ani napodobou vzoro ani prováděním rozumových tendencí, nýbrž organickou tvorbou, jejímiž podmínkami jsou opravdovost v životě a umělecké školení; že forma jest nerozluěně spiata s obsahem a že v ní se skrývá nejosobitější projev individuality původcovy. Jako Masaryk v době realismu, stal se F. 70