osobitě podanému a sm~le stilísovanému obrazu skutečnosti co nejvíce ze své individuality a zároveň naplniti výpravné skladby ilusí života vystupňovaného. Vyšed~e z realismu a naturalismu, oprošťují se během 'vývoje od něho ,a vytvářejí si svět svéprávné zákonnosti. Zachmuřenýa' nesmifitelný pesimista Josef K. Šlejhar přebásňuje si svět bloudících lidí, trpících zvířat a oživených věci v děsivou visi až horečného rázu, pod níž úpěnlivě kvílí soucit 8 touha po vykoupení; škoda, že v slovesných útvarech beze slohové kázně. Nevyčerpatelný fabulista a úžasný znalec všech životních prostředí K. M. Capek-Chod miluje nade vše smělou grotesku, je;jíž složky a motivy jsou převzaty fl úchvatnou pravdivostí ze života,ale jejíž souhrn působí fantasticky; pod špatností, pitvorou a ubohos'tí, jež odvážně seskupují jeho románové kroniky pražské, tetelí se často strádající srdce lidské, očišťující se utrpením. Vilém Mrštík, horoucí psycholoA' mladých duší studentských, jest v podstatě nadání malířského: ať v jeho dějově chudých, ale pozorovatelsky hodnotných románových skladbách proudí nad volnou lesnatou krajinou záplava slunce, nebo ať starožitná Praha v nervosním ovzduší mění svou nevypočitatelnou tvářnost, vždy jeho barvy se impresionisticky kmitají, třepotají, žhnou a vábí. Vynikající místo ve vývoji české povidkové prózy bylo vždy přisouzeno ,spisovatelkám; po Boženě Němcové, Karolině Světlé a Teréze Novákové připadl tento úkol Růženě Svobodové a jejím mladším družkám. Realismus byl pro ni 65