za své, není mnoho básníků, a i ten, kdož z nich prokázal největší stupeň obraznosti i rytmického nadání, jest v podstatě spíše žurnalistou velkého slohu než umělcem. Je to Josef S. Machar, nebezpečný polemik a skvělý feuilletonista, demokrat a volnomyšlenkář od hlavy k patě, v jehož břitké próze i suchých verších došel prudkého výrazu český odpor proti Vídni i Římu a zároveň revoluční uvědomění proletariátu. Jeho lyrické začátky byly ven a ven subjektivistické a připomínaly v lecčems mladého Nerudu, ale těžký soumrak století halil do svých stínů Macharovy typické spory mezi zjitřeným citem a nedůvěřivou rozumovostí, Macharovu krutou kasuistiku lásky spíše nervní než citové. Rozum, kritický a analytický, zvítězil pak v prvních knihách, psaných ostrým perem satirikovým na začátku dlouholetého pobytu vídeňského: nelítostný soud o politice, o poměru společnosti k ženě~ o veřejné mravnosti, o rozvrstvení ,společnosti, o logice dějin odíval se do jasných, často až. triviálních :forem, v nichž živ,el lyrický ustupoval stále určitěji epice. Studium dějin, horlivé zabývání se antikou, několik cest do Ita1ie dokonaly Macharův obrat k objektivismu, takže v posledním období své básnické činnosti věnoval se básník výhradně rozsáhlému cyklu výpravných básní, jež s názvem "Svědomím věků" zpodobují epopeji lidstva, nejšťastněji tam, kde mužné dláto tesá postavy římského imperia nebo kde zapřisáhlý protivník církve obnovuje !3 ostrými pointami výjevy z české reformace a protireformace. Jsme tu však na míle vzdáleni od ryze 60