umělecké úsilí na to, aby byla přesně zachycena barva doby, patína řeči, ovzduší staIložitnické. Čtenářstvo, tvrdošíjně věrné tradicím obrozeneckým, spokojovalo se dlouho dějepisnými vypravěči, kteří staré formy historické :povídký naplňovali buditelskými tendencemi; proto trvalá obliba provázela jednotvárné kI'oniky ,,husitského kněze" a pobělohorského ,elegika Václava Beneše Třebízského, třebaže se tomuto nuznému fabulistovi nedostávalo stejně dušezpytné s~hopnosti jako daru karakterisačního. Teprve zvolna zatoužila česká inteligence po vědecky ov,ěřených obra2íech staIlodávného života. Největší ~ílo tu vykonal neúnavně plodný miláček lidového čtenářstva českého, Alois Jirásek, povoláním historik a pedagog; souzvuk těchto tendencí zaznívá i z jeho rozsáhlého díla ~pisovatelského. Vervu vypravovatelskoua pev)né umění ostré kresby 'projevil ihned v mládí hutnými povídkami z bouřlivých dob, naplněnými dobIlodruž· ností a vzruchem, přesycenými krví a stíny. PohIldl jimi záhy, neboť zamířil k rozsáhlým skladbám, jejichž hojný, namn02íe rozdIlobený děj rytImován jest velkými dějinnými silami. V'e dvou cyklech a dvou samostatných skladbách rozvíjí se husitské hnutí, jehož složky jsou stopovány v různých stavech a ústř·edích vPra2íe i na venkově, od jižních Čech až do 'V'ýchodního Slovenska, čímž vzniká dojem totality. S názorností ještě teplejší a se cítěmm deště pronikaVějším vymaloval Alois Jirásek národní obrození, ft to ve dvojím zrcadlení: první cyklus ličí vrstvy pražských i venkovských vlastenců (třídy lite 48