proti tomu skrovnou půdu. Teprve v samý předvečer revoluce 1848 obnovila toto .separatistické úsilí vzdělaná mládeževangeHcká a dík zvláště myšlenkové bystrosti i publicistickému nadšení neúnavného Ludevíta Štúra prohlásila jazykovou i literární odluku celého Slovenska od Čech pro neústupné horlivce byl tento zápas o sebeurčení kmene, mluvícího několika dialekty, důsledkem romantického pojetí národnosti a spolu výrazem slavjanofilské touhy, aby ,kultura byla postavena na lidovější základ, zachovaný v ryzejší čistotě na východě; pro politickou praksi byl to nešťastný krok, jenž maďarským politikům přišel velmi vhod. Palacký i Šafařík varovali z Cech, básníci, jako Božena Němcová a Adolf Heyduk, usilovali o obnovení jednoty, ale vývoj nedal se již zastavit. Kdežto na Moravě uvedeno úsilí o kmenovou svéráznost jazyka i literatury v dokonaloll. shodu s povědomím úplné jednoty národní, jak se o to později zvláště zasloužil jadrný filolog dobrého lidového kořene, František Bartoš, má Slovensko od konce ~O. let vlastní literaturu básnickou i publicistickou, psanou nikoliv v některém z přirozených nářečí lidových, nýbrž v umělém jazyce spisovném, nově zkonstruovaném. V duchu myšlenkových Vůdců slovenského separatismu staví básníci tamní v popředí své poesie ,oslavu svébytné kultury a povahové čistoty venkovského lidu i horské přírody, na jejíchž kvetoucích ňadrech vyrůstá; zhusta užívají se zdarem rázovitýcch prvků zvykoslovných. Po romantickém blouznivci o lásce a přírodě, Andreji Sládkovičovi, jenž byl vr 46