a volným deismem. Leč neméně ,silně než tato všelidská témata mluví k nám z velkorysých a patetických románů Karoliny Světlé kmenová původnost a povahová rázovitost jejich tragických horalů. Vedle románové tvorby Karoliny Světlé ztrácí se v perspektivě dneška neméně rozlehlé a myšlenkově závažné, ale umělecky nedozralé dílo mladších prosaiků její generace, již většinou usilovali o moderní I'omán sociální, prodšený emancipačními snahami pátého stavu. Dráha, jež vede od Gustava Pflegrá Moravského k Antalu Staškovi a zvláště pak k Jakubu Arbesovi, znamená vzestup od sentimentální romantiky k střízlivému positivismu a k rozumové kritice života, ,zbaveného ilusí a příkras. Jalwusi obdobou tl doplňkem románové prózy české v 60. a 70. letech jest společenské drama, jímž na 'jevišti, řízeném j:; velikou péčí a s úctyhodným smyslem pro odpovědnost, mínilo poko~ení Nerudovo a Hálkovo udom:ícniti jak tendence tak formy západoevropského divadla po romantického. Nejvyšším snem zůstávala sociální tragedie vážená z ryze moderních konfliktů, ale na dosah ,se jí přiblížil pouze jed('nkrát F. V. Jeřábek, kdežto druhý stejně vzdělaný a zanícený divadelník Emanuel Bozděch 6e spokojoval šumivými a jiskřivými hrami salonními, důmyslně zosnovanými na náhodách a intrikách rokokového či empirového ,světa. Vlastním vůdcem a stálým duchovním středem celé školy byl Hálkův sok, Heydukův věrný druh a Karoliny Světlé milostný přítel, Jan Neruda. Literatuře, která mu nebyla pouze povoláním, 40