tiváhu k násilnickému názoru germánskému ft tak uskutečňovati božskost na zemi. Stejné filosofie dějin došel v životním svém díle Safaříkův mladší druh, František Palacký. Když se r. 1823 přestěhoval pětadvacetiletý ze Slovenska do Prahy, rozhodl se věnovati povolá~ nL dějepiseckému a napsati národu ve velkém slohu a způsobem p'řísně vědeckým dějiny 8 obrazem husitského hnutí v popředí. K tomu byly nutny dlouholeté přípravy, které pojal Palacký co nejšíře a co nejhlouběji. Posoudil kriticky díla svých předchůdců; probadal archivy domácí i zahraniční; sebrala vydal památky českého hnutí náboženského; zorganisoval publikování starých listin a sám vzal na sebe největší část toho úkolu; prozkoumal místopisné poměry v Čechách. Stav se úředním historiografem, jal se nejprve po německu vydávati dějepis český; když se však roku 1848 uvolnily veřejné poměry, zahájil své klasické dílo "Dějiny ná· rodu českého v Čechách a v Moravě", které 78 letý stařec dov,edl ke konci; sahá však od nejstarších dob pouze do nastoupení rodu habsburského na český trůn. Neúnavného sběratele a důmyslného kritika doplňuje mistr dějepisného podání, skvělý to vypravěč událostí i psychologický karakteristik jejich strůjců; s nimi jde ruku v ruce umělec komposice a pravý klasik klidného a mohutného slohu. Jestliže oddíly o nejstarších dějinách pro romantičnost názoru a nedostatek střizlivé kritiky záhy zastaraly, zacho~ valy si vrcholné a do široka rozpředené partie o husitství a Jednotě bratrské dlouho svou cenu; 35