o to, aby filosofický názor zaokrouhloval odborné poznání. Nejzdárněji prospívala věda historická, která se mohla opříti o kritické prozkoumání látky, podniknuté v období osvícenském; vydatné výsleslky naukové doplňovány hyly buditelským působením dějepisných děl a jejich ideí, a to netoliko na český, ale i na celý slovanský svět. V čele tu stojí dva 'Věrní přátelé ze školy Jungmannovy, Slovák P. J. Safařík a Moravan Fr. Palacký. Než nalezli své vlastní životní po· slání ve vědeckém dějepise, prošli průpravou básnickou, estetickou a filosofickou a zasáhli takto, ještě pouzí jinoši, dospívající na plodné půdě slovensk~, do duševního života nově probuzeného národa. Pavel Josef Safařík, jenž část svého stejně klopotného jako obětavého života ztrávil mezi .Jihoslovany, pokračoval na dráze Josefa Dobrovského, avěJ.k s romantickým pojetím dějin. Neobmezuje :"Je na starověk český, nýbrž přihlédaje stejnoměrně k dávnověkosti všeho Slovanstva, dospíval kombinací metody historické i filologické spolehlivých výsledků, které postavily na nové základy vědomosti o Slovanech. Dokázal, že jsou prabydliteli Evropy stejně jako Řekové, Římané, Keltové nebo národové germánští; popsal jejich sídla ; přesně určil jejich ~árodopisné rozvětvení; ukázal k jejich původní vzdělanosti a vysoké úrovni mravní. Kde svá učená díla hi· storická a filologická doplňoval úvahami mosofickopolitickými, hlásal s povzneseností i pX'esvědčivostí apoštolskou, že jfi)jich úkolem v budoucnosti jest konati díló humanity jako pro 34