Kromě b'rikysloužil týmž snahám historický, román, jenž v nejlepších případech se spravoval velkým vzorem \Valtera Scotta, nikdy ho nedostihuje; s ním se souběžně vyvíjela romantická hra rytířského slohu, roz,střihující pásmo kronik v dějství a výstupy a uspokojující spíše národněvýchovnou tendencí než životným obsahem. Jméno jednoho z těchto nadšenců dochovalo se do budoucnosti spíše jen šťastnou náhodou: obětavý demokratický novinář, potulný herec, Josef Kajetán Tyl, vyrobil celoú spoustu historických truchloher, vzdušných ,scénických báchorek s prvky lidovými, populárních frašek, plačtivých činoher z občanského života a rovněž dějepravných povídek, malých románů z měšťanského a omylem i z aristokratického života. Nečtou se již, hrajíli se, jsou přijímány s vlídnou shovívavostí, ale jeho něžně sentimentální píseň "Kde domov můj" se stala národní a posléze i státní hymnou a se svou jímavou melodií připomíná světu, že bylo to vlastenecké nadšení romantické doby, co pHspělo nejvydatnější měrou k uV:ědomění českého národa. Mezi tolika ,epigonskými trpaslíky tyčí se chmurně a vznešeně postava geniálního básníka, jemuž romantismus nebyl pouze literárním heslem, nýbrž životním osudem. Karlu Hynku Máchovi nebylo popřáno více než 26 let života, ale co všecko dovedl v nich prožíti mladý právník z proletářské rodiny! Německá idealistická filosofie, polská romantika, Byronův vliv byly mu pouhým průchodem, aby se dostal sám k sobě a aby porozuměl svému bohatému nitru, trápené 32