rysů, jmenoval Čelakovský ohlasy a .8hrnul ve dvou doplňujících se knihách plných přírodní prostoty a svěží gracie: "Ohlas písní ruských" jest většinou epický, kdežto v' "Ohlase písní českých" převládá lyrika. Čelakovskému nechybělo žáků a následovníků, z nichž pouze jediný se osvčdčil skutečným mistIlem. Byl to Karel Jaromír Erben, sběratel lidových tradicí i puvodní básník. Za svou "Kytici" měl by býti připočtěn mezi největší baladiky všech dob i národu: tyto chmurné, ano, strašidelné báje a pověsti lidové vyrustají z přírody, postižené vzácn)'7m, náladovým uměním; v dramatickém svém vzrucbu pohybují se na samé hranici tragické, nad nímž však vítězí světlý a laskavý humanní názor básníkuv; malba slovem, veršem a rýmem pusohí sugestivně - doposud nevyprchala kořenná vůně tohoto puvodního květu české romantiky. Ostatní básníci, kteří v době vlasteneckého romantismu českého obklopovali Kollára a Čelakovského, jsou dávno zapomenuti. Jejich význam nezáležel v oboru uměleckém, nýbrž v jejich nadšeném a důsledném pusobení 'budHelském: s prostoduchou rozcitlivělostí opěvovali krajinné krásy vlasti, velebnost národního jazyka, ctihodnou minulost své země, rozlohu i nadějnou budoucnost Slovanstva ; cit vlastenecký mísili .5 milostnou něhou; pravou lyriku doplňovali horlením tendenčním, a tyto ušlechtilé i naivní tužby vkreslovali do onoho poloidylického, pološosáckého života, k němuž v první polovici XIX. věku odsuzovalo reakční Rakousko své národy. 31