ných skladbách popisných, mělo zvláštni štěstí, že mezi Jungmannovou družinou se objevili dva opravdoví poetové, každý jiného uměleckého typu: Jan Kollár a František Ladislav Čelakovský, v lecčems pi'ímo antagonisté, ale oba nadšení vyznavači romantismu a stoupenci i apoštolové slovanské vzájemnosti. Evangelický kazatel ze Slovenska, Jan Kollár, prošel romantickou universitou v Jeně, kde poznal Herderovu filosofii dějin, podle níž božský plán postupného vývoje k humanitě se uskutečňuje skrze velké, národněkulturní celky, střídající se na jevišti světa. Uprostřed pangermánského hnutí romantických studentů pojal v ohnivé avé duši pevné presvědčení, že nyní jest hdá na Slovanech. V jejich velkou budoucnost a mravní poslání věi·i! tím nadšeněji, čím chmurnější byly jeho poznatky; v Durynsku nacházel pouze hroby vyhynulých a vyhubených Polabanů; jeho sentimentálně zbožňovaná milenka, v níž si představoval dceru pomyslné bohyně Slovanstva, mluvila pouze německy, ač pocházela ze slovanské krve; v Praze i na Slovensku, svém působiští, setkával se se zcela nepatrným uvědoměním slovanským. Snad proto jeho poesie, romantická v zevních formách, ale klasicistická v řečnickém výrazu, v starožitnické učenosti, v umných pointách, měla největší sílu tam, kde lkala, !Žalovala II bouřila elegii. Velká jeho alegorická skladba "Slávy dcera", která se zrodila v cudné II něžné erotice a skončila v antikvářské pedanterii, byla statečným a důsažným buditelským činem netoliko pro Čechy, nýbrž pro Slovanstvo veškeré; ve ~vé době 28