Cechách myšlenka slovanská, dodávajíc celému hnutí rázu universálního. Veškeré snažení osvícenské vědy v Cechách shrnuje a vyvrcholuje mohutná osobnost učeného abbé Josefa Dobrovského, jenž po celém Slovanstvu jest znám jakožto patriarcha slovanské filologie. Rozsáhlé a dúkladné vědomosti jazykozpytce, literárního dějepisce a historického badatele provázeny byly přísnou lil jasnou kritičností pravého ducha baylovského, jemuž věcná a neúchylná láska k pravdě byla životním náboženstvím. Vyzbrojen těmito zároveň rozumovými i mravními přednostmi, nestal se Dobrovský toliko zakladatelem vědeckého mluvnictví a ,soustavného literárního dějepisu českého, nýbrž stanovil i .zákonné zásady novočeské mluvy spisovné, básnické prosodie a kritické metody. Nebyl by toho vykonal bez lásky k českému jazyku II písemnictví, třebaže sám psal jen latinsky ft německy; ale přes to byl přesvědčen, že český duševní život náleží pouze minulosti a že jest proto vhodným předmětem naukového badání, nikoliv součástkou živého vývoje; že by Cechové byli schopni vytvořiti krásnou literaturu evropské úrovně, nechtěl připustiti tento statečný skeptik. Teprve pokolení, které přišlo po Dobl"ovském a skládalo se namnoze z jeho žáků, odhodlalo se v romantickém nadšení vznésti dvojí heslo: národní vědy, české netollko látkou, ale li j,azykem a duchem, a národního básnictví; bylo to pokolení bohatýrské, protož,e nezůstalo při hesle, IlÝbrž samo je proměnilo v úspěšný čin. V jeho čele stojí vlastni zakladatel nové české literatury, 26