cké minulosti. Zde všude bylo obětavým a pracovitým budit~lům nasaditi rádlo, a proto v čele hnutí obrozenského za doby osvícenské stojí vědecké bádání ja2;ykové a historické. Ježto však nešlo pouze o to, probuditi vzdělance, nýbrž stejnou měrou z1skati pro národní věc lidové vrstvy, provází tuto naukovou činnost horlivé úsiH popularisační a lidovýchovné, p~odšené ušlechtilou lidumilností a emancipačním nadšením osvícenským. Aby lidoví čtenáři mohli čítati správný a jadrný jazyk, vydávány pro ně památky staršího písemnictví českého; pro jejich poučení historické spisovány v lehké formě vlastenecké kroniky; na divadle a o něco později i v novelistice předváděny jim prostoduchou technikou a s hojnými tirádami vlasteneckými a demokratickými výjevy z dějin; noviny i kalendáře posHovaly jejich uvědomění národní. Toto první osvícenské období národního obrození, které se končí asi válkami napoleonskými, mělo jednak ráz v,ědeckokritický, jednak povahu popularisační, ale nepohřešovalo ani zcela myšlenky politické. Již první z badatelů Jl buditelů jazykových zdůrazňovali příbuzenství češtiny s jazyky slovanskými, a odtud byl pouze krok k tomu, aby tento názor vědecký byl přenesen do oblasti veřejné: Čechové nestojí osamoceni, nýbrž jsou příslušníky velké rodiny slovanské, o niž se mají včas potřeby opříti, spoléhajíce hlavně na mohutné Rusko, ale též v Rakousku, v němž tvoří Slované většinu, otevírá se volné pole zdravé a prospěšné pollticeaustroslovanské. Takto zároveň s obrozením národnimrozvijela 1ge v 25