u náboženství a u církve, nýbrž podrobil svému zdrcujícímu:, úsudku starokřesťanského sl1pranaturalisty také stát a společenské ,zřízení. I tu osvědčil svůj selský radikalismus: odsoudil středověké rozdělení na stavy, popřel oprávněnost královské moci a státního 'Zákonodárství, stihal nedůvěrou kupce, úředníky a připouštěl, le pouze ruční práce rolníkova na vesnici jest povoláním bohumilýtn. Zde v samotě, nedbaje majetku: ani moudrosti světské, měl opravdový křesťan uskutečňovati království boží na zemi. Ač Chelčický sám byl duše vášnivá a útočná, kázal neodpírati zlému a zavrhoval veškeré násilí; 'Proto odsoudil také husitské války a velel svémui ohroženému nál'lodu, aby zastrčil meč do pochvy. Tento křesťanský anarchismus a selský primitivismus Petra Chelčického náleží nesporně k největším koncepcím ducha středověkého a zároveň k nejstatečnějším výrazum slovanské mysli; není divu, že v něm po 450 letech Lev Tolstoj pozdravil svého předchůdce. Petr Chelčický, jenž byl asi o dvacet let mladší než Mistr Jan Hus, zemřel koLem roku 1460, ale již před smrtí jeho spojilo se několik nábožných a myslivých žáků jeho, aby uvedli do života jeho mravně náboženské zásady. Tak vznikla ve východních Čechách proslulá Jednota bratří če~kých, která netoliko vzácným zpusobetn oplodnila kulturní život český, ale mravně obrodila i národy cizí, zvlá~tě koLonisty v severní Americe. V klopotné práci sedlákově, v evangelické chudobě a v bratrské svépomoci i solidaritě žili první Čeští bratří v pohorských, odlehlých 14