Když se vrátil z Prahy na svůj zděděný stateček, oddal se spisovatelstvf náboženskému, objímaje stejně metafysiku a dogmatiku křesťan5~ou jako mravovědu. Ale nepsal pro učené odborniky vědeckým jazykem latinským, nýbrž pro své děti a pro lid vzornou a bohatou mateřštinou, jejíž byl mistrem, a třebaže tento neslýchaný čin laický budil pohoršení u theologů, hájil důsledně pi'esvědčení, že obecný člověk má býti i o nejvyšších věcech poučován ve svém rodném jazyku. Tato zásada o zlidovění bohosloví spolu s přísným rozhorlením mravním činí Tomáše ze Štít· ného, který bývá též, a to právem, nazýván otcem české filosofie, skutečným předchůdcem reformace české, třebaže dogmaticky ,se konservativní zeman ani o vlas neuchýlil od věrouky církevní. Na konci živ,ota Tomáše ze Štítného se již na všech stranách ozývalo hnutí reformní, čerpajíc zápalnou látku z nejrůznějších stran a :zasahujíc všecky stavy národa. Mravní rozhorlení a chiliastické vytržení lidových kazatelů bylo bouřnou předehrou; z Francie doléhaly ohlasy kritického úsilí bohoslovců pařížských o obrodu církve; z Anglie přineseno bylo do Čech odvážné učení Johna \Vyclifa o církvi lB došlo na universitě pražské neobyčejné pozornosti; ve vrstvách sel· ských i drobného měšťanstva šířil se odpor proti znemravnělosti kněžstva a vyšších stavů vůbec. Stejně pronikavá jako neúpl'losná kritika církevní tradice, kterou podnikl odvážný myslitel bohoslovný Matěj z Janova a z níž odvozoval požadavek důsledného návratu k apoštolskému křesťanstvf, nenašla žádoucího oWasu. Teprve JO