zakládá si na svém jazyku a na ,svém státě, jsa hotov hájiti jich proti cizozemc1im a přemitaje klůmyslně o proswedcích k jejich zvelebení ř jmenovitě spisovatelé ze stavu rytířského, na příklad skladatel originální kroniky Df\1imil:ovy, vynikali takovou uvědomělostí. Starověký Cech cítil se nadšeným a rozhodným křesťanem, jenž se nespokoj,oval s dogmatickou stránkou své víry, nýbrž s velkou mravní rozhodností a !Čilým smyslem praktickým naléhal na to, aby zásady Kristovy byly v lidské spolei:'I1JOstiUjskutečňovány a důsledně prováděny. Proto jeho etické horlení bylo pravidelně spojeno s říznou ft ,nelítostnou mravokárnou kritikou ,společenských zlořádů: v literatuře staročeské náleží velmi význačné místo satiře, která se opírá 'O přesné a bezohledné pozorování skutečnosti a se zciarem užívá gnomického bohatství mluvy lidové. Z těchto j:adrných a drsných dřevorytů ve verších, namnoze řízených osobitou technikou tilovesnou, poznáváme názorně a bezprostředně život starých Čechů ve XlV. století, ale zároveň také j'ejich mravní rozhodnost, usihíjicí o čistotu a poctivost celé společnosti, králem i dvorem počínajíc a drobným řemeslnictv,em končtc. Teprve však, když od tohoto básnictví, napojeného šťavami života, sáhneme po staročeské próze, rozvine se pOOd našimi zraky úplný obraz vysoké kultury, již bylo v Cechách dosaženo za vlády rodu Lucemburského, jmenovitě za požehnaného panování Karla IV., Otce vlasti. Národ, jehož stát dosáhl netoliko nebývalého rozpětí teritoriálního, ale i dokonalého po 8