"Dalibora", . kterého uslyšel v těchto dnech. A právě tam bylo soustředěno vše, co Prahu navždy činilo srdcem ná· roda, a proč bylo nutno, ale i lehko prominouti jí její vady a slabosti... Kde jinde než v Praze mohl drahý umělec stvořiti toto dílo, takřka ujišťující, že žízeň národa po ve· likosti hude přece ukojena? Veliký mír, ale nikoliv již úsměv rozhostil se dojatému ohodci v duši, stav to skoro nábožen. ský. Cosi podobného zažil nedávno u hrobu svatého Vá· clava, kam si zašel prohlédnouti starodávný osniř a přilbici a kde najednou stál mimoděk v s~zách a s rukama sepia. týma v modlitbě. Za koho to vlastně prosil tehdy Boha a dědice české země? Teprve teď to ví: za pevné a věrné spojení všech složek národní duše, z nichž každá zachovávej svůj ráz, svou přichut, svou zemitost, za spojení ve vyšší celek, soustředěný k velikosti a k hrdinství! A uvědomuje si to nyní před Národním divadlem tváři v tvář Hradčanům, jihl blažeností, že si s Prahou přece jen porozuměl. (Hovory okam~iků, 1926, str. 9-13.) 125