a kdy se rozhodne neušetřiti ani Ludmily. Svatopluk Cech opravdu o něco podobného se pokuSiL Den, v němž krvavý úmysl Cerkesův uzrál, namaloval básník chmurnými Darvami; nálada "abrekova", která se od teskné stísněnosti stupňuje až v zoufalství a od zoufalství roste v divokou vášeň krvelačné "kan1y", rodí se netoliko na zneuctěném hřbitově, ale i pod smutečn~m příkrovem mlh: "Den byl mračný. Kolem skály zasmušile stojí, a jich čela oblak neprůzračný smuteční jak závoj řásně halí. Nebe zakaleno; hřúná v dáli." I tato náladová malba, dobře odvážená v tónech a v úči· nu, jest statická, kdežto Lermontov právě ve svém baladickém krajinářství uchvacuje vzruchem dynamickým. Po uvedených verších zaútočí na čtenáře u Lermontova ihned plnost epická, u Cecha jest citovaná sloka průpravou k elegii, která umnými antitésami obtáčí pomysly a pocity tragické. Pak arciť dospívá Svatopluk Cech hrdinského postoje uprostřed krajiny dramatické, avšak - a to jest pro básnickou organisaci jeho vysoce příznačno - svou velkou syntésu osudu plemenného, jež určí dráhu Cerkesovým činům, nevyjímá ze světa barev a světla, nýbrž z oblasti zvuků; ryzí auditivní typ se hlásí způsobem rozhodným. Lermontovu stačilo pro inspiraci hleděti do letících a barevných mračen, blíženců jeho nepokojného a zářivého ducha - Svatopluk Cech čekal, až se mračna srazí hlučně v bouři a pak promluví k jeho rétorické povaze. Z jejich důrazné řeči vyposlouchal ve svém "Cerkesu" onen důrazný a divoký protest proti vyhlazení "velkého národa krutou přírodou" a krutějšími podmaniteli, v němž jest vrchol básně. Mohl z Kavkazu vytěžiti více poeta-auditiv, přišedší do kraje, kde ,,zevšad jak by vyhoštěn byl zvuk", a kde "božího jen srdce cítíš duk?" Za těchto psychologických 118