skéhořetězce, Rus zřejmě hlavnmo velehorského pásma, Cech patrně přímořsikého předhoří. U Lermontova uchvacuje prudký pohyb modravých oblaků, letících z dálky k ,,přírody trůnům - věčnÝ'm štítům"; oblaky šeptají a vlají nad vrcholky jako houpavá pera nad hlavami obrů. Kouzlo tohoto smělého obrazu, ikterý má svéráz takřka máchovský, nezáleží jen v jeho živoucí plnosti, ale především v síle, jakou zachycen věčný pohyb nad kamennými sídly nehybného klidu. Jak střídmě, bojácně a konvenčně opěvá naproti tomu Čem kavkazské pohoří: v širokém kruhu se pne lesnatý vrchol nad vrchol až tam, kde zraku stěží dohlédajícímu "prouha bílá vlnivě se nebem rozestýl~", že sotva rozeznati, zda je oblakem, či sněhem dálných hor. Zde vzata panoramatu všecka plastičnost a místní ráz, takže toto líčení Čechovo mohlo by platiti o předhoří kteréhokoliv zasněženého pásma velehorského. Kavkazské večery a sluneční západy u Lermontova jsou proslulé, ať stojí osamoceně jako kusy lyrické krajinomalby, ať metaforicky provázejí hnutí vnitřní, na př. v přirovnání posledního záhadného úsměvu Tamařina k sněhům velikánů na Kavkaze, ozářeným ruměncem zapadajíciho slunce. V "Izmajilu beji" se čte barevná feerie oblaků politých červánky: mračna jsou hned fialová, hned hrozivě pU1purová a náhle vyrůstá nad skalami kouzelný zámek, aby v oka. mžení rozdut byl větrem; pak zjeví se na západě mraky bělejší nad stín hor a plujíce IV zástupech jasně a pyšně, zírají, "jak by jim žíti líbilo se věčně". Opět pohyb v barvě a tak intensivní názor přírody, že se vše mění v háchorkový přelud. Svatopluk Čech v "Čerkesu" dvakrát líčí západ sluneční, ponejprv strumou narážkou, když LudmHa Ja'Vo. rová provází s touhou po domOiVě kozáka k mořskému břehu; po druhé, když kozáci,zamyšleni nad příběhem lásky v Metodějovce, klušou beze slova úvaly. Ale zda jest to skutečný soumrak na Ka,"kaze, či spíše běžný obrázek dohasínajícího večera v kterýchkoliv lesnatých návrších, líČí·li básník se skoupou střízlivostí tuto scenerii: 116