kesů a jejich země, tak vděčnou zmínku o ruské poesii kav· kazské, určena byla pro novotisk "Cerkesa" v "Nových veršovaných pracích", ale nedokončena zůstala v rukopise. Stejně zálibně a široce jako ruští básníci propracoval Svatopluk Cech přírodní pozadí své kavkazské povídky, jež se celá: až ma výjevy české jizby v Metodějovce, odehrává pod jasným nebem jižních bor. Jeho láskyplná krajinomalba blíží se spíše objektivnímu líčení Puškinovu než vášnivě horoucímu vcítění Lermontovovu, i má většinou ráz dekorativní, nikoliv povahu lyrickou. Nespoří nikde sytou polychromií, mění se leckdy při zdobném popise krajkovítého listoví révy neb lesklého krunýře plaze v emailovitou drobnokresbu,zná hru volného azuru a hustého pralesa, rozumí přechodu od světla k temnu, ale přesto přese vše jest při pozornějším čtení nedostatek pravého zbarvení místního patrný. Není tu nikde útočných a svérázností překvapujících postřehů, již činí scenerie Lermontovovy ne· zapomenutelnými a které arciť podmiňuje dlouholeté, důvěrné soužití s krajinou. Lze však čekati od básníka, jenž proletěl Kavkazem turisticky, tytéž divy pozorovatelské a karakterisačního umění jako od Lermontova, který od dob chlapeckých po měsíce a po roky s Terekem reptal a bouřil, s Kazbekem toužil po oblacích a pohrdal člověčenstvem? Cech osadil úbočí čerkeských srázů veršovanou povídkou, která zůstala vždy přece jen exotickou odchylkou jeho díla, Lermontov dal na zasněžených vrcholech kavkazských odehrávati se v "Démonu" básni, jež jest jeho pravé "opus metaphysicum", vykupující svého tvůrce ze závratných krisí citových i idejných. Svatoplukovi byl Kavkaz dojmovým požitkem 'zraku, Michajlu Jurjeviči celým osudem srdce. Několik srovnání ozřejmiž tyto podstatné rozdíly! ,Prologické vypravování staršího kozáka v "Cerkesu" podobá se předzpěvu "Izmajila beje" tím, že podává celkovou karakteristiku kavkazských hor i jejich divých obyvatelů; kde Cech klidně popisuje, Lermontov vzrušeně apo· strofuje. Oba poetové začínají smělou perspektivou hor. 115